JULROSEN





Hej Hej. Vet ni vad det latinska namnet är på julrosen? Jo HELLEBORUS NIGER. Det har en biblisk anknytning.
Legenden berättar att Jesus vid sin födelse, besöktes av en herdinna, som var så fattig, att hon inte hade råd att köpa någon gåva. Då en ängel uppenbarade sig, vällde tårar fram ur flickans ögon och då de nådde den snötäckta marken, växte snabbt en underskön blomma fram : JULROSEN.  Jag tycker det är en fin berättelse.
Jag älskar julrosor, mest vita och rosa. I somras köpte jag en rosa som jag har planterat ute. Jag är så spänd på att få se om den kommer att blomma. Har så svårt att tro att den ska kunna börja blomma mitt i snö och kyla., trots att jag vet att de gör det. Men vi får se.  Inomhus har nu mina amaryllisar slagit ut. Två jättestora klockor på den vita och en på den rosa, men det ser ut som det kommer en till. Det är premiär för mig med vit amaryllis, även rosa. Jag har bara haft röda tidigare.






Midnatt råder, tyst det är i husen, tyst i husen , alla sova släckta äro ljusen, äro ljusen
TIPP TAPP TIPP TAPP TIPPETIPPE TIPP TAPP TIPP TIPP TAPP.




Har gjort en stor uppsättning pepparkakshjärtan idag. Tänk så gott det luktar i hela huset när man bakar.
Min fina, nya pepparkaksburk blev nästan full och står mitt framme på köksbänken, röd och grann.

Nu är det dags för sängen och jag säger GOD NATT till er alla.

AB IMO PECTORE.

Now I lay me down to sleep, pray the Lord my soul to keep
If I die before I wake, pray the lord my soul to take.
AMEN.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0