SANKTA LUCIA





Hej alla vänner. Idag är det Luciadagen. Denna strålande ljushögtid i vårt vintermörker.
Jag var uppe tidigt i morse och såg luciafirandet från Malmö på Tv. Jag satt där i skenet av levande ljus och med en kopp gott kaffe och njöt av skönsången och de vackra ungdomarna. Och minnet passerade revy från mina egna barns luciafirande. De vackra nystrukna lucialinnena,  luciakrona klädd med buxbom,   glitter och röda band,  stjärngossestrutar  där gummibandet ALLTID gick av i sista minuten, stearinljus som rann ner i håret och flickorna som grät när vi skulle få bort det, den speciella doften av kaffe, pepparkakor och saffransbröd,  tallris på borden,  finklädda barn och vuxna,  förväntan och glädje..... 

                                               





Ja det är fina minnen som jag har bevarat väl. Jag är glad över att luciatraditionen fortfarande finns kvar och firas i skolorna. Det skulle kännas konstigt om lucia  slutade att firas.


LUCIA     Helgonet eller martyren från SYRACUSA på SICILIEN. För mig är Lucia en mycket mörkögd ung flicka, med långt mörkt hår. Lucian på TV idag hade det perfekta utseendet, efter mitt tycke. Men självklart är alla lucior vackra,
stora som små. Och sången.... Ja den har så stor betydelse för att rätt stämmning ska infinna sig.
ETT STORT TACK TILL ALLA LUCIOR I VÅRT AVLÅNGA LAND.

                              



KÄRA VÄNNER.  HA EN FORTSATT BRA LUCIADAG.   KRAMAR FRÅN BIBBI.


AB IMO PECTORE.                                        

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0