Glädjande nyheter-torsken is back!

God morgon. Sovit gott? Det har jag.


I dagens Corren står att läsa följande:  ÖSTERSJÖTORSKEN HAR KOMMIT IGEN.
Torsk från Östersjön kan åter läggas på tallriken med gott samvete. Forskare har gjort bedömmningen att arten nästan helt har återhämtat sig.Man har uppskattat att det finns uppemot 240  000 ton, fullvuxen och lekmogen torsk i ÖSTERSJÖN- samma mängd som på 1960-talet. Det här kan kännas förvirrande med tanke på de senaste årens debatt då folk uppmanats att inte köpa torsk. Men torsken är en art som kan komma tillbaka väldigt snabbt, om den bara får chansen. För bara drygt 1 år sen var läget annorlunda. Konsumenter som känner sig osäkra och vill vänta lite kan ändå köpa torsk- om den kommer från BARENTS HAV . Där finns nu en mycket stark stam och genom norskt-ryskt samarbete har man fått bukt med det tidigare tjuvfisket i området. 

TORSKBESTÅND
Läget för torskbestånden i olika fiskevatten.                              
ISLAND - Försämrat läge
BARENTS HAV  - Starkt bestånd
ÖSTERSJÖN- STARK återhämtning
NORDSJÖN / VÄSTERHAVET - Mycket dåliga bestånd.

Visst blir man glad över att läsa att det har haft effekt! Själv har jag inte ätit torsk på evigheter.
Man har fått köpa en massa olika surrogat, men det kan aldrig bli detsamma. Den absolut godaste torsk jag har ätit var en sommar på ÖLAND. Janne tog med sig pojkarna på en fisketur och kom hem med en torsk, som vi genast lagade till.
Går inte att beskriva skillnaden i smak, jämfört med den djupfrysta! Vi åt torsk hela veckan vi var där. Vi köpte nyfångad av fiskare och lagade till på olika sätt. Och våra barn älskade det! Och till efterrätt blev det jordgubbar och mjölk.
Efter den veckan var det nästan svårt att äta kött igen. Ja..det var härliga tider.
Men i alla fall....Ett fyrfaldigt leve för torsken! HURRA..HURRA..HURRA..HURRA.



Till alla er som har uppskattat ANGELICAS bilder har jag framfört hälsningar och kramar och det tackar hon för.
Hon har även blivit sporrad att skicka in bilder till olika fototävlingar.



I dag så blir det en tur till M-BLOMMOR, vårt stora växtcenter i Motala. Ska ha 4 st. THUJOR,( fattas några) gödsel,
ogräsättika, 4 pelargoner till, samt några krukor.
Jag är glad att Janne är hemma i dag för jag har tyvärr väldigt ont i magen igen. Nu får jag äta bara pyttesmå port. och var tredje timma. Janne hade köpt ett nytt vin, som jag skulle prova och tog 1 KLUNK ! och fick jätteont direkt! Och kaffe kan jag inte heller dricka längre. Det som har varit mitt livselixir. Kanske vore ide med barnmatsburkar, det är ju liten mängd
och snällt mot magen. Men fy så TRIST !
Ja..ja.. alltid är det något. Men solen skiner och det är varmt, så det är jag glad för.



Ha en riktigt härlig dag, mina vänner. Vi hörs till kvällen.
Kramar från BIBBI.

LEV LIVET LYCKLIG.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0