BESÖK PÅ AKUTEN.

Hej mina vänner.
Skrev i morse att jag inte hade några direkta planer för dagen. Förutom att jag skulle ha MIO några timmar.
Vilken tur, säger jag. För jag har tillbringat eftermiddagen på akuten. När Janne, jag och MIO hade ätit lunch och han skulle sova, så gick jag själv och la mig en stund. Kände mig lite trött och vissen. Somnar och sover en timma, Samtidigt som jag vaknar så vaknar MIO och har gjort på sig. När jag bytt på honom så känner jag  en fruktansvärd smärta i bröstet. Det gör så ont så jag viker mig dubbel! Ropar flera gånger till Janne att han ska komma, men han hör mig inte för han pratar i telefonen. Jag lyckas ta MIO i famnen och bära ner honom till köket, där jag sätter honom i barnstolen.
Janne avslutar snabbt sitt samtal och kommer och hjälper mig. Nu har jag riktiga kramper och går in på toaletten för att inte skrämma MIO eftersom jag gråter höljutt. Krampen är fruktansvärd och strålar ut i ryggen och upp i käkarna.
Janne ringer till Fredrik som kommer och hämtar MIO, (han var på gång då det var dags för MIO att gå hem i alla fall)
Angelica får följa med Fredrik hem och vi åker till akuten. Jag märker att Janne är orolig för han kör väldigt fort.
Väl framme blir jag omhändertagen direkt och man tar en massa prover samt EKG. Det är emellertid bra, vilket jag trodde. Blodprover visar att något inte är helt bra, men inte oroväckande. Lite påverkan på gallan, men jag uppvisar inte såna symptom. När kramperna kommer så gråter och jämrar jag mig och efter mycket lång tid, får jag äntligen en smärtstillande spruta. Den har effekt, nästan på en gång och krampen avtar sakta. Sen får jag dricka något som läkaren skämtsamt kallar för "akutendraja". Det smakade inte precis smultron som ni säkert kan förstå. Det är en slags bedövning blandat med novalucol. Tungan och läpparna domnar bort direkt.
Efter att bara ligga och vänta och inget mera görs, så tar vi beslutet att åka hem. Resonerar som så att det är nära om jag måste in igen. Hemma upptäcker vi att nålen sitter kvar i armen, men Susanne fixar det åt mig.
Och vad fick jag ut av besöket? Jo, jag fick hjälp mot den intensiva smärtan, men inte veta helt säkert vad som orsakade värken, ingen medicin, inget recept, inga förhållningsorder för att förhindra att det kommer tillbaka.....
På nätet hittar jag dock det som läkaren ändå var inne på, men inte kunde säga säkert..

BRÄNNANDE SMÄRTA I BRÖSTET.

Om den övre magmunnen inte sluter sig helt, så kan surt maginnehåll från magsäcken leta sig upp i matstrupen.
Slemhinnan i matstrupen, tål inte syran och reagerar då med inflammation och kramp.
Smärtan är brännande och känns både i maggropen och bakom bröstbenet. Ofta strålar den ut i ryggen (skulderbladen) och upp i käkarna. Man kan också känna som att en "tugga" mat har fastnat i halsen (bröstet)

I skrivande stund är jag smärtfri, men lite orolig över vad som ska hända när smärtlindringen  avtar.
Hoppas dock att det går vägen och allt blir bra igen, för jag ska till frissan i morgon och det är VIKTIGT  hi..hi..

Den här fina låten och texten tillägnar jag min Janne, som alltid finns vid min sida, Mina Barn och deras resp.och
alla mina barnbarn, mina systrar och vänner samt alla ni som läser min blogg. Tack ska ni ha.

Kramar till er alla och sov gott. Vi hörs i morgon.
BIBBI.

AB IMO PECTORE.

Kommentarer
Postat av: maja

Hej. Jag läste just din blogg om bröstsmärtorna och förstår att du blev rädd. För hjärtat och magmunnen sitter ju så nära varandra. Jag fick följa med min väninna in till sös i höstas. Hon ringde ner till mej och hade precis som du kramper och smärtor. Så det blev ambulansfärd in till sjukhuset. Men efter provtagningar så visade det sej att det var inte hjärtat utan gallan som hon nu är opererad för. Och nu mår hon vad jag vet bra just för detta.

Kram Maja.

2009-04-23 @ 07:34:48
Postat av: Sosso

Hej Gumman



VArt totalt kall när jag läste vad som hänt. Men det låter som att du har gallsten. det är de smärtorna jag hade innan de tog bort gallblåsan. Nått att kolla upp med ultraljud om du har kristaller i din gallblåsa.



Jag vet att det gör så himla ont att man tror att man skall dö. Så jag tänker på dej gumman



Krmais

2009-04-23 @ 09:23:35
URL: http://lomia.blogg.se/
Postat av: Sosso

Ville även säga att låten är väldigt fin. Den lyssnar jag jämt på när jag e deppig och behöver påminna mig själv om att jag är stark och att min familj behöver mig. Så än ger jag inte upp..Utan kämpar för det jag har



Kramis

2009-04-23 @ 12:20:25
URL: http://lomia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0