I BLÅBÄRSSKOGEN.

Hej mina vänner.
Jag har gjort en djupdykning ner i minnessäcken igen. Ett inte så kärt minne, skulle jag vilja påstå.
När jag var barn så plockades det alltid bär av alla slag. Blåbär, lingon, vinbär...... Oh, så jag avskydde det!
Och det har hängt med mig hela livet. Speciellt blåbär. De mosades sönder om  man tog för hårt i dem, en del släppte inte från kvistarna, jag lyckades ALLTID slå omkull bunken med alla bär och fick börja om från början och plocka ett i taget.
Mor hade sagt att: inga barr eller blad, utan rent och fint, för då var det lättare att rensa. Visst... så bra det gick för mig då!
Och det var myror och det var myggor ,men blåbären var väldigt goda att äta och man visste ju att till kvällen vankades det blåbär med mjölk...... Och kaffekorgen hägrade, så man teg och led och slet med de förbenade
blåbären. Oh...jag kan känna doften när mamma skruvade av korken till termosen med kaffet och tog fram smörgåsarna med prickig korv ,välinlindade i smörgåspapper. Trots att jag säger att det inte är ett så kärt minne, så skulle jag ge väldigt mycket för att kunna skruva tillbaka tiden och få sitta där på filten i blåbärsskogen med mamma och dricka kaffe (ja det gjorde vi barn) och äta smörgås med prickig korv.



                                                                 


Men jag är väldigt TACKSAM för att jag har det minnet, det betyder mycket!

               

LEV LIVET LYCKLIG, KÄRA VÄNNER.

KRAMAR ER BIBBI.

Kommentarer
Postat av: Susanne

vad mysigt det låter! nu finns det ju knappt inga skogar kvar, dom skövlas bara ner undan för undan..

2009-01-16 @ 19:26:05
URL: http://[email protected]
Postat av: Mamma

Ja så har det tyvärr blivit. Du minns väl hur fort Stavsjö blev "förstört" med all bebyggelse. Det var så fint när vi hade den stora skogen framför vårt hus.

2009-01-16 @ 22:08:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0