KOFFEIN ÄR BRA FÖR BÅDE KROPP OCH KNOPP.

God morgon. Idag kommer inlägget att handla om KAFFE. Min kärlek till kaffe är stor. Men jag har minskat ner betydligt på intaget av denna ädla dryck.Förr drack jag lätt ca 15 koppar per dag! Inget jag skulle kunna idag, men 2 koppar kaffe vill jag gärna ha.

Förbundskaptenen, Joakim Abrahamsson, för dam och herr landslaget i längdskidor säger: KOFFEINET HAR EN POSITIV MENTAL EFFEKT OCH GER ÄVEN EN BÄTTRE FYSISK PRESTATION.



De fyra nordiska länderna har världens högsta kaffekonsumtion.Finnarna dricker i snitt 3,5 koppar kaffe om dagen,svenskarna 3,2 och norrmän och danskar 3 koppar per person.



Över hela världen dricks dagligen 2 miljarder koppar kaffe och kaffe industrin omsätter ungefär 20 miljoner människor.



Världens dyraste kaffe är Jamaica Blue som kostar ca 1500 kronor per kilo !!



Fredrik den Store var en preussisk monark som drack sitt kaffe kokat på champagne i stället för vatten! BLÄ..



Kaffe har druckits i 1000 år och kaffeträdet upptäcktes först i Caffa, i våra dagars ETIOPIEN.



Till Sverige kom kaffet första gången1685, men det var Kung Karl XII, som på allvar fick upp folks ögon för den svarta drycken. Han hade spenderat mycket tid i Turkiet och där blivit bjuden på mängder med kaffe.
Han dyrkade drycken och tog med sig en turkisk kaffekokare och massor av kaffe till Sverige.



Mina första minnen av kaffe är att när vi var på besök hos andra så satt alltid kvinnan i huset och malde kaffebönorna i en kvarn. Det var en speciell ceremoni och spred en väldoft i det härliga köket.



Ja...det var en del om kaffe. Jag ska nu gå ner och hämta mig en kopp av denna underbara dryck.
Ha en härlig dag i solskenet, vänner. Vi hörs till kvällen.
Kramar från Bibbi.

LEV LIVET LYCKLIG.

Kommentarer
Postat av: Susanne

Dat var rolig kuriosa om kaffe! Idag är jag hemma o är sjuk. Mio är riktigt dålig idag och natten har varit jättejobbig för honom. Han har bara sovit ca 4 timmar. Han sov heller inget på middan igår. Men han har ingen feber som tur är. Kram Susanne

2009-03-27 @ 09:25:06
URL: http://shajsah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0