VÅRDAGJÄMNING

God morgon kära vänner. Fredag... jag fylls alltid av lite "spänningspirr" i magen när det är fredag. Har en del jag ska uträtta idag så jag är uppe tidigt.


I dag är det vårdagjämning. Jag har alltid trott att det är en speciell dag som det inträffar. Men i tidn. idag läser jag att det är ett klockslag. Nämligen kl. 11.44 i dag.  Den inträffar när solskivans centrum passerar gränsen, mellan södra och norra himmelshalvan-himmelsekvatorn. Punkten där passagen sker kallas vårdagsjämningspunkten. Det är heller inte säkert att passagen sker 20 Mars varje år. För två år sedan inföll dagen 21 Mars. Dag och natt är inte exakt lika långa vid vårdagjämningen. Detta förhållande inträder något dygn tidigare. Det beror på Ljusets böjning i atmosfären, den så kallade refraktionen. Så.....nu har jag lärt mig något nytt. Man blir aldrig för gammal för att lära nya saker.



Hur som helst.... det är så underbart när vi går mot ljusare tider. Livet blir lättare att leva, man får helt enkelt mera livslust.
Jag önskar att den ljusare delen av året skulle vara längre än den mörka.
I dag är det fortfarande mulet men enl. väderleksrapporten så skulle solen titta fram under dagen. Vi får se...
Jag är glad bara det är uppehåll. Jag vill inte ha något regn nu, för det blir så smutsigt och lerigt och då måste jag promenera på asfalt vilket inte är bra för min rygg och fötter.



                                                          

Ännu dröjer det innan björkarna slår ut, men kommer det värme så går det alldeles för fort i stället. Så njut av att det tar lite tid. Våren ska ta tid.

Nu lämnar jag er och önskar er en fin fredag. Vi hörs till kvällen.
Kramar från Bibbi.

LEV LIVET LYCKLIG.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0