VISSTE NI DETTA OM TITANIC?



Skeppet Titanic sjönk i April 1912. Och filmen Titanic hade premiär 1997. Snabbt blev filmens kärlekspar Jack (LeonardoDi Caprio) och Rose (Kate Winslet) mångas idoler. Låten My heart will go on, från filmen(med Celine Dion) blev en jättehit. Fortfarande, 12 år senare, är både filmen och musiken mycket populära.

Men vad är egentligen sant i filmen?
Det mesta av det man visar från båten är mycket likt verkligheten. Under filmarbetet byggde man upp stora delar av Titanic. Man gjorde allt för att varenda detalj skulle bli rätt. Men det finns pyttesmå detaljer som inte stämmer. Ett exempel är att det ryker ur en skorsten som inte användes i verkligheten.

Den fattige Jack och överklassflickan Rose har inte funnits i verkligheten.
Däremot har besättningen riktiga namn. En av dem, förste styrman William Murdoch, skjuter en passagerare i filmen och framställs som en skurk. Så var det inte i verkligheten. Filmbolaget fick be hans släkt om ursäkt och betala ut skadestånd.

Jack hade aldrig kunnat röra sig så fritt bland de rika passagerarna. I början av 1900-talet var skillnaden mellan fattig och rik enormt stor. Passagerarna var uppdelade i första, andra och tredje klass. En tredjeklass passagerare som Jack, skulle hålla sig nere i botten av båten, annars hade personalen stoppat honom.

Jack och Rose tar sig fram genom båtens vattenfyllda korridorer. Men det märks att vattnet inte är iskallt, som det var i verkligheten. Det ser snarare ut som att de plaskar runt i en ljummen bassäng.

Ja detta står att läsa i Corren idag. Själv har jag en  förmåga att leva mig in i filmer så mycket ,så att jag tycker att jag är där. Jag behåller min tro på filmen och bryr mig inte om vad som är sant eller inte. Det är ju själva kärleks historien som är det viktiga.

Önskar er alla en finfin lördag.
Kramar...vi hörs i kväll.

LEV LIVET LYCKLIG.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0