Mat och Bak

Hej vänner.
Börjar veckan med att visa lite maträtter som jag har lagat den sista tiden. När Angelica och jag vill äta magert och gott så gör vi denna tomat och ruccolapaj. Innehåller ruccola, soltorkade tomater samt färska tomater,  och vitlök.
Pajdegen är gjord på dinkelmjöl, kesella och smör. Jättegott och som sagt...bra för figuren.



Hmm...suddig bild.


 
Pajskal: 2,5 dl dinkelmjöl, 75 gr smör, 3/4 dl kesella.
Fyllning: 3 vitlöksklyftor, 1 msk olja, 75 gr rucolasallad, 100 gr soltorkade, marinerade tomater, coctailtomater efter tycke och smak, salt och peppar, 2 ägg, 2 dl gräddmjölk, 1 dl riven ost.

1. Arbeta hastigt ihop ingr. till pajskalet. Låt vila svalt i ca 30 min. Tryck ut degen i en pajform. Nagga botten med en
gaffel.
2. Till fyllningen: Skala och skiva vitlöksklyftorna. Fräs dem i olja. Skär salladen och tomaterna grovt och blanda med vitlöken. Salta och peppra.
3. Förgrädda pajskalet i 200 gr. ca 10 min.
4. Vispa samman ägg och gräddmjölk och häll blandningen i pajskalet. Lägg i grönsaksblandningen och strö över osten.
5. Grädda pajen i nedre delen av ugnen ca 30 min.

Nästa rätt är på fläskfile.

Skiva och putsa en fläskfile och bryn hastigt i en grillpanna. Krydda efteråt med grillkrydda eller salt och vitpeppar.
Klyfta 3 rödlökar. öppna en stor burk champinjoner. Bryn hastigt campinjoner och röd löksklyftorna, bara så att de får lite färg. Lägg i alltsammans i en ugnsfast form, med lite olja eller smör. Blanda 1 dl mjölk och 1 dl grädde och häll över formen. Strö över riven  ost och sen in i ugnen, 200-225 graders värme. När rödlöken är mjuk så är rätten klar.
Vi åt klyftpotatis till och sallad.





Här kommer det jag bakade igår. Först är det dumlemuffin. Hittade receptet i Hemmets Journal.









Dumlemuffins. 12 st.( jag gjorde dubbel sats.)
150 gr. smör
2dl socker
3 ägg
21/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
12 dumlekolor
ugn 200 gr.

1. Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggen ett i sänder. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör ner i smeten.
2. Fördela smeten i 12 formar och tryck ner en dumlekola i varje.
3. Grädda i 15 min.


Mina bullar delar jag inte med mig receptet på. Ha..ha...





Skulle sitta fint med en kopp kaffe nu va? Hi..Hi..

Och sen är det några bilder från Angelicas kalas.

 







Ha en fin dag alla. Vi hörs igen till kvällen.
KRAMELIKRAM från BIBBI.

LEV LIVET LYCKLIG.

Kommentarer
Postat av: Sosso

Va gött jag dööörr.



Inge bra att titta in här nu när man va hungrig :P



Kramis

2009-05-13 @ 10:06:49
URL: http://lomia.blogg.se/
Postat av: Sosso

Va gött jag dööörr.



Inge bra att titta in här nu när man va hungrig :P



Kramis

2009-05-13 @ 10:06:53
URL: http://lomia.blogg.se/
Postat av: Fredrik

Ser väldigt gott ut.



Hälsningar



Fredrik

2009-05-14 @ 16:23:18
URL: http://minsnickargladje.blogg.se/
Postat av: Inga-Britt Häger

Hejsan! Vilka bak verk!

Jag som bara är ute efter en bra hemsida.



Kram

Bitten

2010-04-18 @ 16:22:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0