ALL DONE.... och hemskt varm bussresa.

Hej hopp !
All done ! Otroligt! Vi har varit till Ica Maxi och hämtat paketet (blev ingen trevlig resa men återkommer till det) Jag har bakat bullar och dumlemuffins, lagat lunch och middag, diskat och tvättat en maskin. Så nu är jag nöjd och det måste jag vara, så länge som jag har dragit på och skjutit upp bullbaket. Gissa om de blev perfekta! Och nu syndade jag och tog en nybakad färsk varm bulle och ett glas kall mjölk. Himmelskt gott.



Jo det är så här.... stadsbussarna i Motala är gamla och nerslitna. Luktar illa, värre på sommaren, smutsiga rutor och golvet inne i bussen är alltid smutsigt. Kladdiga papperskorgar och tidningar och skräp överallt. Känns som att sitta i en papperskorg med diverse sopor runt omkring. Tyvärr framförs dessa skraltiga ekipage, oftast av icke svensktalande chaufförer, framförallt på helger. De har en körstil som vi inte är riktigt vana vid...kör riktigt fort fram till övergångställen och sen tvärbromsar. Man flyger fram i bussen om du står beredd för att stiga av. Dessutom så var värmen på för fullt i dag och elementen glödheta. Angelica gick fram för att be chauffören stänga av värmen, men fick ett svar som inte gick att gissa sig till vad han menade. Efter en stund stannar dock chauffören, går ur bussen och gör någonting inne i en lucka framtill på bussen. Dock utan någon förändring. Det var lika varmt som förut och nu hade både Angelica och jag lättat på klädseln, för på mig började det rinna nerför ryggen av svett. Trodde i min enfald att denna chauffören skulle upplysa den nya som bytte av honom vid Stora Torget att det inte lyckats att stänga av värmen. MEN ICKE. Han sa inte ett ord till den nya, som dessbättre var svensktalande. Men nu stegade BIBBI fram och berättade hur det var. Den här "chaffisen" går i alla fall ur bussen, stänger av värmen helt och hållet, där bak, och berättar sen att någonting läcker. Han bemödade sig om att åtgärda, upplysa och informera. TACK. DET ÄR SÅ VI VILL BLI BEMÖTTA. Och detta innebar att han nu blev sen för de andra bussarna hade redan åkt, men han var lugn och trevlig ändå.
Summan av kardemumman... Jag är inte rasist, tycker det finns bättre och sämre chaufförer, men det är en klar fördel om man kan tala med varandra, undrar hur mycket utbildning det ges för nya chaufförer om hur bussarna fungerar, och hur kan det vara möjligt att man FÅR framföra en buss med många personer i med denna körstil? Många gamla har jag sett ramla, även mammor med barn. Och....jag är ingen gnällkärring, vi är många som har reagerat på detta och även ringt och klagat. Men jag har då inte märkt någon förändring. Nu vet ni varför jag inte gillar att åka buss på helgerna.
Dessutom betalar vi dyrt för våra resor och tycker att vi har rätt att kräva ett visst mått av service och fräschhet på bussarna.

                          






Nog om detta! En viss liten fröken står här och väntar på sin tur vid datorn, så nu får jag stänga ner.
Ha det gott kära vänner. Vi hörs i morgon.
Kramar från BIBBI.

Ab imo pectore.

Kommentarer
Postat av: Sosso

Mmmm jag har varit med om liknade händelse. F*n inge kul alltså. De arbetar inom ett service yrke..de borde då vara lite service inriktade tycker man ju då.



Natti



Kram

2009-05-10 @ 23:33:58
URL: http://lomia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0